Standardy Pomocy Dziecku w Sytuacji Rozstania Rodziców (www.standardyrozstania.pl)

Standardy Pomocy Dziecku w Sytuacji Rozstania Rodziców (www.standardyrozstania.pl)

https://akademiarozstania.pl/

Gala podsumowania projektu Standardy Pomocy Dzieciom

Gala zakończenia projektu Standardy Pomocy Dzieciom Rodziców w Sytuacji Rozstania – podsumowaliśmy to, co udało nam się zrobić przez ostatnich kilkanaście miesięcy oraz wręczyliśmy certyfikaty Kancelariom Przyjaznym Dzieciom. Bardzo dziękujemy wszystkim za liczne przybycie oraz tym, którzy wspierali nas w naszych działaniach. Już niebawem zapraszamy na prezentacje nagrodzonych kancelarii.
Partnerem konkursu jest serwis Infor.pl
Projekt realizowany jest z dotacji Program Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.
https://akademiarozstania.pl/gala-podsumowania-projektu…/

Jak zrozumieć sytuację dzieci w sytuacji rozstania rodziców?
Odpowiedź spróbowaliśmy znaleźć prowadząc badania jakościowe w ramach projektu „Standardy Pomocy Dziecku w Sytuacji Rozstania Rodziców”. Dr Małgorzata Turczyk z Uniwersytet Jagielloński przeprowadziła szereg rozmów z rodzicami, nauczycielami, pedagogami, psychologami, prawnikami i innymi specjalistami pracującymi z rodzinami w procesie rozstania. Dziś publikujemy raport z ich wynikami. Zapraszamy do lektury i liczymy, że pozwoli on na nowe spojrzenie na potrzeby dziecka i skłoni do szerszej dyskusji na temat szerszej ochrony praw dzieci w sytuacji rozstania rodziców w Polsce. Badanie zostało przeprowadzone w ramach projektu „Standardy Pomocy Dziecku w Sytuacji Rozstania Rodziców” realizowanego z dotacji programu Program Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach EEA and Norway Grants

https://akademiarozstania.pl/wp-content/uploads/2022/06/Kategoria-DZIECKA-w-rozstaniu-rodzicow-Raport-z-badan.pdf

Rozszczepiony świat dziecka w sytuacji rozstania rodziców

Zakres szkolenia

  • Co współczesna wiedza i teorie mówią o tych zjawiskach i jak je interpretują?
  • Co kryje się pod pojęciem urazu relacyjnego związanego z nieuzasadnionym odrzuceniem przez dziecko jednego z rodziców, które jest wynikiem dostosowania i dopasowania do rodzica wiodącego/pierwszoplanowego?
  • Jak wygląda perspektywa i świat przeżyć dziecka wyobcowanego i co naprawdę przeżywa, jakie ponosi straty i konsekwencje w rozbitym świecie relacji?
  • Ważna rola sędziów rodzinnych, ich znajomości problemu rozszczepienia emocjonalnego dziecka; konieczność wypracowania ram sądowo-prawnych dla jego ochrony?
  • W jaki sposób specjaliści mogą współpracować z sądami rodzinnymi, by bardziej skutecznie chronić dzieci rozstających się rodziców?

Program szkolenia

  • intrapsychiczne doświadczenia dziecka w kontekście rozszczepienia emocjonalnego
  • zaburzenie granic i uwikłanie dziecka w uczucia i potrzeby rodziców
  • jak rozumieć mechanizmy obronne, które pojawiają się w umyśle dziecka
  • triangulacja relacji i jej konsekwencje dla dziecka
  • model ochrony dziecka zagubionego w jego rozszczepionym świecie

Konkurs Kancelaria Przyjazna Dziecku

Kancelarie Przyjazne Dziecku to takie, które szczególną wagę przykładają do tego, by dziecko w możliwie najłagodniejszy sposób mogło przejść wszelkie procedury prawne.
Oto pełna lista tych, które robią to najlepiej.
Certyfikat numer 001/22 – Adwokat Robert Ofiara
Certyfikat numer 002/22 – Adwokat Marta Imiołczyk-Porębska
Certyfikat numer 003/22 – Adwokat Iwona Daciej
Certyfikat numer 004/22 – Radca Prawny Arleta Dub-Brych
Certyfikat numer 005/22 – Adwokat dr Małgorzata Eysymontt
Certyfikat numer 006/22 – Radca Prawny Anna Górka
Certyfikat numer 007/22 – Radca Prawny Michał Karpiński
Certyfikat numer 008/22 – Radca Prawny Edyta Grymel
Certyfikat numer 009/22 – Radca Prawny Wioletta Butkiewicz
Certyfikat numer 010/22 – Radca Prawny Marzena Janik
Certyfikat numer 011/22 – Adwokat Anna Gręda-Adamczyk
Certyfikat numer 012/22 – Radca Prawny Alicja Kaszta
Certyfikat numer 013/22 – Adwokat Katarzyna Helszer
Certyfikat numer 014/22 – Adwokat Anita Klimas
Certyfikat numer 015/22 – Adwokat Anita Konopka-Czubak
Certyfikat numer 016/22 – Radca Prawny Beata Kozakowska-Burdzińska
Certyfikat numer 017/22 – Adwokat Tomasz Leszczyński
Certyfikat numer 018/22 – Adwokat Olga Maciejewska-Żurek
Certyfikat numer 019/22 – Adwokat Dorota Malarecka
Certyfikat numer 020/22 – Adwokat Karolina Marszałek
Certyfikat numer 021/22 – Adwokat Paweł Matyja
Certyfikat numer 022/22 – Adwokat Maryla Mikołajewska
Certyfikat numer 023/22 – Adwokat Tomasz Mizioch
Certyfikat numer 024/22 – Adwokat Aleksandra Nizielska
Certyfikat numer 025/22 – Radca Prawny Myślibór Ł. Biały
Certyfikat numer 026/22 – Adwokat Gabriela Pakosz
Certyfikat numer 027/22 – Adwokat Joanna Parafianowicz
Certyfikat numer 028/22 – Radca Prawny dr Elżbieta Pędziałek-Kunert
Certyfikat numer 029/22 – Adwokat Adrianna Randak
Certyfikat numer 030/22 – Adwokat Piotr Sałagan
Certyfikat numer 031/22 – Radca Prawny Anna Skubiszyńska
Certyfikat numer 032/22 – Adwokat Marta Sobocińska-Piecha
Certyfikat numer 033/22 – Adwokat Anna Szajna-Olszowy
Certyfikat numer 034/22 – Adwokat dr Agnieszka Szydełko
Certyfikat numer 035/22 – Adwokat Małgorzata Tokarz
Certyfikat numer 036/22 – Adwokat Dominika Tomaszewska
Certyfikat numer 037/22 – Adwokat Dobrosława Tomzik
Certyfikat numer 038/22 – Adwokat Patrycja Walczyńska-Skrzypiec
Certyfikat numer 039/22 – Adwokat Magdalena Ziomek
Certyfikat numer 040/22 – Radca Prawny Kamila Żurek

Partnerem konkursu jest serwis Infor.pl
Projekt realizowany jest z dotacji Program Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.#RazemWobecRozstania#StandardyRozstania


Zapraszamy środowisko adwokatów i radców prawnych do włączenia się w akcję propagowania i stosowania zasad, mających na celu zminimalizowanie negatywnych emocji, jakie towarzyszą dziecku podczas procedur prawnych związanych z rozstaniem rodziców.
Konkurs organizowany jest przez Komitet Ochrony Praw Dziecka w ramach projektu „Standardy pomocy dziecku w sytuacji rozstania rodziców”. Jego celem jest włączenie i zmotywowanie środowiska adwokatów i radców prawnych do wdrażania i stosowania procedur zawartych w „Standardach” oraz do współpracy z mediatorami i psychologami. Pragniemy w ten sposób wypracować taką kulturę obsługi prawnej w sprawach okołorozstaniowych, która zminimalizuje negatywne emocje u rodziców i przede wszystkim dzieci.
Nagrodą w konkursie, któremu patronuje wydawnictwo Infor, jest uzyskanie Certyfikatu „Kancelarii Przyjaznej Dziecku”. Zostaną one przyznane przez Kapitułę Konkursu i wręczone podczas ceremonii, która się odbędzie 1 czerwca 2022 roku.
Nagroda stanowi uhonorowanie adwokata i radcy prawnego, który w swojej praktyce zawodowej i działalności pozazawodowej w sposób szczególny zajmuje się problematyką dziecka i rodziców w procesie rozstania.
Jak wziąć udział w konkursie?
Aby starać się o tytuł Kancelarii Przyjaznej Dziecku wystarczy wykonać następujące kroki:
    1. zapoznać się z regulaminem konkursu (ściągnij plik pdf)
    2. wypełnić formularz zgłoszeniowy (ściągnij plik Word)
    3. wypełnić ankietę (dobrowolne, ale dodatkowo premiowane przez Kapitułę). (ściągnij plik Word lub wypełnij ankietę online  lLINK:https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfhzbj6i1xkqmUHp–z73ywdjj_tc1XbdgkXtv3BBrdLrR8zg/viewform )
    4. zapoznać się z oświadczeniem, które składane jest po przyznaniu Certyfikatu (ściągnij plik Word)
Wypełnione i podpisane dokumenty prosimy przesłać na adres akademiadobregorozstania@gmail.com 
Termin nadsyłania zgłoszeń mija 31 stycznia 2022 roku.
W przypadku pytań prosimy o kontakt mailowy pod adresem akademiadobregorozstania@gmail.com 
Zapraszamy!

——————————————————————————————————————————-

Miło nam poinformować, że już ponad 200 nauczycieli wzięło udział w naszych szkoleniach w ramach projektu Szkoła wobec rozstania, realizowanego przez Akademia Dobrego Rozstania.
Nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni podczas szkolenia na platformie Zoom mogli poszerzyć wiedzę i umiejętności z zakresu reagowania w trudnych sytuacjach, wynikających z rozstania się rodziców ucznia, współpracy z rodzicami, udzielania wsparcia dziecku, była też okazja, by omówić kwestie prawne.

Szkolenia prowadziły:
dr Małgorzata Turczyk – adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Szkolnej i Dydaktyki Akademickiej Uniwersytetu Jagiellońskiego, pedagog, terapeuta
Agata Jarzyna – psycholożka, mediatorka Komitet Ochrony Praw Dziecka

Działanie realizowane jest w ramach projektu Standardy pomocy dziecku w sytuacji rozstania rodziców.
Program Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy
Fundusze norweskie i EOG

———————————————————————————————————————————

———————————————————————————————————————————–

Pierwsza ogólnopolska konferencja dialogu rodziców, ekspertów i profesjonalistów dotycząca sytuacji okołorozwodowej i kryzysu rozstania.

Transkrypcja dla osób z niepełnosprawnością słuchową, niedosłyszących


Spotkanie informacyjne o projekcie

https://fb.watch/8qM9xkXAJN/

MATERIAŁY DO POBRANIA

https://www.dropbox.com/sh/yot4wm43nc49uyc/AAANwUv_cjpZc1BzsZmcQFJHa?dl=0

https://kopd.pl/wp-content/uploads/2021/02/Notatka-prasowa.pdf

https://kopd.pl/wp-content/uploads/2021/02/ADR-notka-prasowa-1.pdf

https://kopd.pl/wp-content/uploads/2021/02/Konferencja-notatka-prasowa.pdf

———————————————————————————————————————————–

W wyniku konkursu ogłoszonego w ramach programu: Program Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy otrzymaliśmy dotację na realizację programu  pt. Standardy Pomocy Dziecku w Sytuacji Rozstania Rodziców (www.standardyrozstania.pl). 

Celem projektu jest poprawa sytuacji  rodzin i dzieci w  kryzysie związanym z rozwodem i rozstaniem rodziców poprzez promowanie i rozwój Standardów Pomocy Dziecku w Sytuacji Rozstania Rodziców.

Skala zjawiska

Wg danych GUS w 2018r. (rocznik statystyczny 2019) sądy orzekły rozwód i separację wobec prawie 63 tys. par wśród których 82% wychowywało jedno lub więcej małoletnie dziecko. Statystki sądowe nie uwzględniają rozstań w związkach nieformalnych gdzie wychowuje się już co 4 dziecko w mieście i co 5 na wsi (K.Slany, UJ 2018). Dlatego szacuje się (brak pełnych oficjalnych statystyk) że 2 na 5 dzieci uczestniczy w kryzysie rozstania rodziców.Również z danych KOPD wynika, że w 2019r. po pomoc trafiło ok. 40% więcej rodzin w ostrym kryzysie rozstania niż w 2018r

Specyfiką polskich rozwodów jest bardzo wysoki stopień konfliktowości

Trudno znaleźć obecnie grupę społeczną, zawodową czy wiekową, której problem ten nie dotyczy, a skala zjawiska definiuje go jako problem społeczny.
Specyfiką polskich rozwodów jest b.wysoki stopień konfliktowości: powszechne jest zjawisko alienacji rodzicielskiej i włączania dziecka w konflikt, co wynika z nadużywania rozwiązań prawnych oraz braku wiedzy nt potrzeb i mechanizmów psychologicznych występujących w tych rodzinach.

Brak systemowej ochrony rodzin i dzieci w kryzysie rozstania

Prawa dziecka do: kontaktu z obojgiem rodziców, wyrażania swoich uczuć czy życia bez przemocy są w sytuacji konfliktu rozstania notorycznie nadużywane i/lub łamane przez dorosłych: zarówno rodzinę jak i instytucje.
W Polsce nie ma spójnego systemu pomocy rodzinom w rozstaniu. System zajmuje się tym fragmentarycznie (kuratorzy, OZSSy, OPSy, plac. edukacyjne) i nie uwzględnia przemian społeczno- socjologicznych zachodzących w polskiej rodzinie (rodzina rekonstruowana, opieka naprzemienna, alienacja rodzicielska).

Nawet system prawa oparty jest na Kodeksie Rodzinnym i Opiekuńczym (KRiO) z 1964r.: archaicznym w sposobie rozumienia dobra dziecka i w warstwie semantycznej (władza rodzicielska, kontakty).
Inaczej jest w większości państw Europy, które widzą naturalne przemiany i potrzeby rodziny i wprowadzają je w system pomocy np. opieka naprzemienna (Norwegia) adwokatura dziecka (Niemcy) zrównoważony model rodzicielstwa (Szwecja).

System pozostawia ich bez pomocy, z tak obciążającym emocjonalnie doświadczeniem: na skali stresu rozwód jest drugim najbardziej stresogennym wydarzeniem w życiu człowieka, zaraz po stracie małżonka.
Dlatego ciężar pomocy tej pomijanej grupie od zawsze brały na siebie ngosy poprzez tzw. działania miękkie. Pomoc ta nie była jednak usystematyzowana i całościowa co czyniło ją w wielu przypadkach krótkoterminową i mało skuteczną. Była potrzeba uporządkowania, scalenia, wykorzystania dobrych praktyk i stworzenia uniwersalnych standardów pomocy rodzinie w rozstaniu, które uwzględniają współpracę wszystkich służb i instytucji.

Stworzenie Standardów (2018-2019) było działaniem oddolnym i nigdy nie uzyskało instytucjonalnego wsparcia państwa.
To nieformalna inicjatywa 9 ngo (m.in. BORIS,ITAKA,OPTA,NL) i adwokatów. KOPD ze względu na doświadczenie jest pomysłodawcą i naturalnym liderem inicjatywy.
W tworzeniu standardów uwzględniliśmy głos prokuratury, policji, sędziów, biegłych, kuratorów (wypełnienie ankiet). Działania natychmiast poparł Rzecznik Praw Obywatelskich.
Standardy to pierwszy konkretny krok poprawiający sytuację rodziny w rozstaniu; to forum dyskusji, wymiany doświadczeń i poszukiwań rozwiązań wśród specjalistów. Standardy cieszą się ogromnym zainteresowaniem rodziców, nauczycieli, sędziów etc.

Prace nad Standardami w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich – kolejny etap działań

Prace nad Standardami w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich – kolejny etap działań

Dzięki środkom z dotacji Program Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego z Funduszy EOG możemy realizować nowe działania, które poprawią sytuację rodzin i dzieci w kryzysie rozstania.

Krótki opis projektu:

Celem projektu jest poprawa sytuacji  rodzin i dzieci w  kryzysie związanym z rozwodem i rozstaniem rodziców poprzez promowanie i rozwój Standardów Pomocy Dziecku w Sytuacji Rozstania Rodziców. W ramach projektu stworzymy interaktywną platformę edukacyjną dla rodziców w rozstaniu , zorganizujemy kampanię społeczną, konferencję i innowacyjne badania naukowe, szkolenia dla biegłych, nauczycieli, członków i wolontariuszy TKOPD oraz poradnik dla sędziów.  Dla adwokatów utworzymy system certyfikacji “Kancelarii Przyjaznych Dziecku” i opracujemy procedury prawne wdrażające standardy. Idea projektu opiera się na nieformalnym partnerstwie Koalicjantów – twórców Standardów.

DZIAŁANIA ZAPLANOWANE W RAMACH PROJEKTU:

1.Akademia Dobrego Rozstania:
a) platforma edukacyjna dla rodzin w kryzysie rozstania i wspierających je specjalistów
b) miejsce promujące dobre standardy
c) otwarta przestrzeń równościowa dla wszystkich szukających pomocy.

Akademia Dobrego Rozstania towarzyszy rodzinom w procesie rozejścia, chroniąc dzieci przed jego negatywnymi skutkami i pomagając rodzicom zachować dobre relacje w przyszłości.

2. Konferencja naukowa „Razem wobec rozstania”– merytoryczna i praktyczna płaszczyzna dialogu prawników, mediatorów, nauczycieli, pedagogów, psychologów, pracowników socjalnych i wszystkich specjalistów pracujących z rodzinami i rodziców w kryzysie rozstaniowym, Bogaty program obejmuje  warsztaty, panele dyskusyjne i wykłady polskich oraz zagranicznych ekspertów (m.in. zajmujących się zagadnieniem alienacji rodzicielskiej Karen i Nicka Woodall z londyńskiego Family Separation Clinic).

3. Kampania społecznauwzględniająca  perspektywę wszystkich członków rodziny (ze szczególnym uwzględnieniem optyki dziecka) i propagująca zmianę dotychczasowej społecznej narracji o rozstaniu. Proponujemy spojrzeć na kryzys rozwodowy jak na etap głęboko transformujący, a nie jedynie destrukcyjny.

4. „Kancelaria Przyjazna Dziecku”– akcja skierowana do środowiska adwokatów mająca na celu pozyskanie ich dla idei dobrego rozstania rozumianego jako holistyczny proces, wdrażania procedur zawartych w standardach oraz współpracy z mediatorami i psychologami w ramach zapewnienie rodzinom w trakcie rozwodu możliwie największej troski i wsparcia. Najlepsze kancelarie nagrodzimy certyfikatem i obejmiemy systemem rekomendacji.

5. Edukacja i wsparcie sędziów rodzinnychpoprzez opracowanie i dystrybucję:
a) przewodnika: „Jak kierować rodziny do pomocy psychologicznej”
b) broszurę: „Zalecenia w sprawie wysłuchania dzieci w sprawach cywilnych i rozwodowych”.
Sędziowie dowiedzą się z nich m.in. jakie są formy terapii dla dzieci i rodziców, kiedy mediacja, a kiedy terapia pary oraz jakie są przeciwwskazania do terapii rodzinnej.

6. Edukacja biegłych sądowych(w tym Opiniodawczych Zespołów Specjalistów Sądowych) poprzez organizację szkolenia: „Alienacja rodzicielska w sytuacji konfliktu rodzicielskiego – diagnoza i praktyka” prowadzonego przez diagnostów i biegłych sądowych.

Oferujemy też unikatowe w Polsce szkolenie przeprowadzone przez specjalistów z londyńskiego Family Separation Clinic, propagujących terapeutyczny model pracy z zaburzeniami więzi występującymi w relacji rodzic – dziecko.

7. „Szkoła wobec rozstania” – projekt edukacyjny dla nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych.

W procesie rozstania szkoła staje się często płaszczyzną pierwszego wsparcia dla dziecka. Od jakości działań wychowawców, nauczycieli i pedagogów często zależy zabezpieczenie dobrostanu dziecka w tej trudnej dla rodziny sytuacji. Projekt edukacyjny “Szkoła wobec rozstania” kierujemy do nauczycieli, wychowawców i pedagogów chciących budować swoją wiedzę i umiejętności, aby  lepiej rozumieć i wspierać dziecko w kryzysie rozstania.

8. Interdyscyplinarne badania jakościowe analizujące kategorię dobra dziecka i rodziny w sytuacji rozstania.Badaniami zostaną objęci rodzice, specjaliści i pośrednio dzieci. Analiza perspektywy rodziców przeżywających osobiście i interpersonalnie proces rozstania, specjalistów pracujących z nimi i wydających opinię (sędzia, biegły, pedagog, psycholog, terapeuta, pracownik socjalny, mediator, kurator etc) oraz próby odczytania perspektywy dziecka w rozstaniu fokusują proces badań w oparciu o dziecięcą perspektywę przeżywania i adaptacji do sytuacji rozwodowej.

9. „Zbiór dobrych praktyk i strategii prawnych”-wdrażanie standardów chroniących i przywracających dziecku podmiotowość w procedurach sądowych obejmujących m.in. kwestię wysłuchania dziecka, pozyskiwania tez dowodowych, analizy opinii biegłych itp.

Serdecznie zapraszamy do śledzenia naszej strony internetowej i Facebooka, oraz do udziału w wydarzeniach projektu!

Działania sfinansowane w ramach grantu Aktywni Obywatele będą realizowane w okresie od 1.02.2021r. do 31.06.2022 r.

Projekt realizowany jest z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.

Active-citizens-fund@4x

Powrót

Skip to content