Jak konstruktywnie powstrzymać krytykę, negatywną ocenę i nie eskalować konfliktu?

Jak konstruktywnie powstrzymać krytykę, negatywną ocenę i nie eskalować konfliktu?

Często podczas wymiany zdań czy kłótni strony obrzucają się niekonstruktywną krytyką lub oceniają drugą stronę. Oto parę cenzuralnych ???? przykładów (chociaż zdaję sobie sprawę, że dla wzmocnienia przekazu pewnie pojawiają się również zwroty z powszechnej „łaciny” ????):

Jesteś egoistą!
Nic nie potrafisz zrobić dobrze.
Powinnaś się ogarnąć!
Stary dziad!
Wredna baba!
W zależności od tego jak poradzisz sobie z tymi przycinkami, zależy dalszy ciąg rozmowy. Będzie on destruktywny jeżeli:

Odpowiesz tym samym – nakręcisz dalszą wymianę ciosów. A to nie prowadzi do niczego dobrego.
Przemilczysz sprawę – czyli dasz zielone światło do powtarzania podobnych ataków w przyszłości.
W takim razie w jaki sposób konstruktywnie wyjść z podobnej sytuacji? Są na to różne sposoby. W tym artykule zaproponuję jedne z nich: zamiana oceny na opinię, na którą składają się:

???? Informacja zwrotna – powiedz, co w tej sytuacji odczuwasz. Dzięki temu druga strona będzie miała okazję poznać wpływ swoich słów na Ciebie. Przykład:

Jest mi przykro, kiedy mówisz, że … / Czuję się źle, kiedy mówisz… / Wkurza mnie, kiedy słyszę, że … / Takie stwierdzenia tylko mnie nakręcają do dalszej kłótni i mam poczucie, że nic dobrego z tego nie będzie.
???? Zamiana oceny na opinię. Przykład:

Nie zgadzam się z tą opinią / oceną. Mam inne zdanie na swój temat. Uważam, że… nie jestem egoistą / wiele rzeczy w domu zrobiłem dobrze / jestem ogarnięta / jestem przystojnym, dojrzałym mężczyzną / jestem ciepłą osobą.
W tym komunikacie mówisz o sobie, bez oceniania drugiej strony, więc unikasz potęgowania konfliktu. Ważne jest również zastosowanie zwrotu „ …z tą opinią…”, a nie „…z tobą” – w ten sposób unikniesz niepotrzebnej polemiki. Wyrażając zdanie na swój temat, pokazujesz, że podobne oceny nie osłabiają ciebie oraz budujesz własne poczucie siły i wiary w siebie.

Możesz jeszcze dodać kolejne kroki, który pomaga rozwiązywać konstruktywnie konflikty:

???? Powód negatywnej oceny / krytyki – znając powód, możesz poszukać sposobów, jak konstruktywnie rozwiązać tę sytuację i zwiększyć szanse, że w przyszłości ona się nie powtórzy. Przykład:

Skoro jednak uważasz, że … jestem egoistą / nic nie potrafię dobrze zrobić / itd. … to proszę powiedz mi, dlaczego tak uważasz?
???? Podsumowanie – przykłady:

Czyli drażni cię, że zamiast najpierw zapytać na czym tobie zależy, zaczynam od siebie?
Denerwuje cię, że nadal nie opanowałem obsługi naszego konta i wszystkie przelewy musisz sama robić?
Masz już dość zamykania za mną wszystkich szuflad?
Przykro ci jest, że już od dłuższego czasu nie sprawiłem ci jakiejś niespodzianki?
???? Poszukiwanie rozwiązania. Przykład:

Gdybym … najpierw pytał, na czym tobie zależy / nauczył się obsługi konta / itd. … to zmienisz zdanie o mnie i już nie będziesz się złościć?
Mam nadzieję, że powyższy pomysł zmniejszy natężenie i ilość niepotrzebnych konfliktów oraz wesprze w zrozumieniu drugiej strony.

Powodzenia i trzymam kciuki
Jacek Olszewski

Powrót

Skip to content