Startuje kampania edukacyjna Komitetu Ochrony Praw Dziecka pt. „Mądre rodzicielstwo”. Jej partnerem jest marka NAN 2.

Startuje kampania edukacyjna Komitetu Ochrony Praw Dziecka pt. „Mądre rodzicielstwo”. Jej partnerem jest marka NAN 2.

RODZICIELSTWO_1_L

Badania społeczne jasno pokazują, że Polacy wśród najcenniejszych wartości wymieniają rodzinę. Czy istnieje jednoznaczna definicja mądrego rodzicielstwa? Jak wychować szczęśliwe dziecko? Na te i wiele innych pytań odpowiadają eksperci w ramach kampanii „Mądre rodzicielstwo”, organizowanej przez Komitet Ochrony Praw Dziecka we współpracy z marką NAN 2. Do rozważań o mądrym wychowaniu zaprosiliśmy: Mirosławę Kątną, Dorotę Zawadzką, dr Aleksandrę Piotrowską i dr Ewę Woydyłło.

Kampania skierowana jest do rodziców i opiekunów, którzy borykają się z mniejszymi lub większymi problemami wychowawczymi lub mają wątpliwości czy są wystarczająco dobrymi rodzicami. Jedno z podstawowych źródeł kłopotów wychowawczych tkwi w nieznajomości i nieszanowaniu potrzeb emocjonalnych dziecka. Wielu rodziców uważa, że małemu dziecku do prawidłowego rozwoju, pełni szczęścia wystarczy prawidłowe żywienie, odpowiednie ubranie, należyta pielęgnacja. Rodzice niejednokrotnie nie wiedzą, jak doświadczenia dzieciństwa wpływają na rozwijanie się życia uczuciowego dorosłych i jaka jest zależność między prawidłowymi stosunkami w rodzinie, a zdrowiem psychicznym jej członków. W dzisiejszym zabieganym życiu brakuje czasu na okazywanie, pielęgnowanie i rozwijanie uczuć – podkreśla Mirosława Kątna, przewodnicząca KOPD.

Przez cały pażdziernik publikować będziemy artykuły ekspertów dotyczące mądrego wychowania. Kampania wspomagana będzie konkursem z ciekawymi nagrodami, a finansowo wesprze ją nasz wieloletni partner – marka NAN 2 – zapowiada Magdalena Stachowiak- Alexandrowicz, Manager ds. PR i Promocji KOPD. Konkurs zorganizowany będzie na FB KOPD https://www.facebook.com/KomitetOPD/, gdzie rodzice i opiekunowie będą mogli zgłaszać krótkie historie o tym, jak dzieci bywają mądrzejsze od dorosłych, czego uczą rodziców. Nagrodami będą przedmioty i książki nagrodzone w XVIII edycji konkursu Świat Przyjazny Dziecku. Kampania edukacyjna została objęta patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich dra Adama Bodnara.

Rodzice wychowają szczęśliwe dziecko, gdy sami są szczęśliwi; nauczą je miłości, gdy sami okazują miłość; dziecko wyrośnie na osobę uważną, cierpliwą i delikatną, jeżeli rodzice są uważni, cierpliwi i delikatni. Ale dziecko stanie się agresywne, krnąbrne, złośliwe albo leniwe, jeżeli takie otrzyma wzory postępowania od najważniejszych osób w swoim życiu, czyli od matek i ojców – zaznacza Ewa Woydyłło.

Aleksandra Piotrowska tłumaczy, że mądrzy rodzice tworzą dzieciom w miarę stałe ogólne ramy rozwoju, przekazują im  normy i zasady postępowania, którymi powinny się kierować żyjąc wśród innych. – I co niezwykle ważne, dają dzieciom akceptację, miłość. Wszystkie te czynniki łącznie tworzą teren, w którym dziecko czując się bezpiecznie, swobodnie i chętnie działa, eksploruje i poznaje  zarówno świat przedmiotów, przyrody, jak i ludzi, stopniowo budując swoje kompetencje – dodaje psycholog.

Partnerem kampanii jest marka NAN 2, która od lat wspiera mamy, także te, które nie mogą karmić piersią. NAN 2 to mleka modyfikowane inspirowane badaniami nad składem mleka kobiecego prowadzonymi od ponad 60 lat, m.in. NAN OPTIPRO® Plus 2 HM-O dla niemowląt powyżej 6. miesiąca życia. Więcej informacji: www.zdrowystartwprzyszlosc.pl

Od osiemnastu lat Konkurs „Świat przyjazny dziecku” pomaga rodzicom w doborze wartościowych zabawek, książek, miejsc oraz produktów dla dzieci.

Aż 73% rodziców deklaruje, że ich dzieci zbyt dużo czasu spędzają na korzystaniu z urządzeń elektronicznych i wirtualnej rozrywce. Ponad 1/3 badanychtwierdzi, że ich dzieci nie czytają książek spoza obowiązkowej listy lektur. Jednocześnie, dla polskich rodziców, dostarczanie mądrej rozrywki staje się coraz ważniejsze. Blisko 91% z nich, dokonując wyboru zabawek, zwraca uwagę na walory edukacyjne i kieruje się zdaniem autorytetów. Psychologowie Komitetu Ochrony Praw Dziecka alarmują, że rodzicom potrzebna jest pomoc, by mądrze budować relacje ze swoimi pociechami, wzbudzać ich zainteresowanie realnym światem i stawiać czoło wyzwaniom związanym z szerokim dostępem do nowoczesnych technologii.

Według ekspertów zbyt mało czasu poświęcamy na dobór odpowiedniej rozrywki dla własnych dzieci.”Tak wychowywane dzieci w przyszłości będą miały bardzo duże problemy z budowaniem zwykłych codziennych relacji w grupie. Niektórzy rodzice czują się rozgrzeszeni, uspokojeni, gdy dziecko siedzi przed telewizorem czy komputerem i ogląda bądź gra we wszystko „jak leci”. Jeżeli telewizja, bądź Internet nie wypełniają całego czasu dziecka, rodzicom zdarza się „zalecić” wyjście na podwórko. Wówczas czują tzw. święty spokój. To co ono robi na tym podwórku często nie budzi już w najmniejszym stopniu niepokoju rodziców. Gdyby zapytać niejednego z rodziców z kim i w jaki sposób dziecko bawi się, najczęściej mogliby nie umieć odpowiedzieć”– mówi Mirosława Kątna, Przewodnicząca Zarządu Krajowego KOPD.

Z drugiej strony rodzice często nie wiedzą jaka rozrywka może konkurować z najnowszą grą i komputerem. Tymczasem według psychologów często wystarczy prawdziwe zainteresowanie rodzica i podążanie za tym co myśli lub robi dziecko. “Mądry rodzic wie, że najcenniejszą walutą w wychowywaniu jest uwaga i czas poświęcane dziecku. Nie można ich odkładać „na później”, kiedy życie zacznie nam dorosłym  płynąć nam spokojniej. Jeśli chcemy, aby nasze dziecko było aktywne fizycznie, nie możemy sami godzinami zalegać przed telewizorem. Nie nauczymy dziecka uprzejmości, jeśli sami będziemy burczeć od rana na innych. A jeśli nie chcemy, by nasze dziecko było przyklejone do smartfona, sami też nie możemy w czasie posiłku pisać sms-ów czy sprawdzać poczty. Pamiętajmy, chcemy czy nie, jesteśmy dla dzieci modelami zachowań. Wychowujemy głównie poprzez to, jak sami postępujemy, a nie przez „wychowawcze”, pouczające rozmowy raz na dwa tygodnie. – podkreśla Aleksandra Piotrowska, psycholog.

Dla rodziców, którzy potrzebują porady w wyborze mądrej i rozwijającej rozrywki powstał  wiele lat temu konkurs pt. „Świat przyjazny dziecku”. „Towarzyszymy dzieciom na każdym etapie rozwoju, wspierając rodziców i opiekunów, dostarczając wiedzy i porad. Konkurs Świat przyjazny dziecku to kolejny sposób, by budować bezpieczny, pełen dobrych wartości świat dla najmłodszych. Konkurs jest już pełnoletni, więc czas na nowe wyzwania”– mówi Magdalena Stachowiak- Alexandrowicz, członek zarządu Komitetu Ochrony Praw Dziecka.

Konkurs „Świat przyjazny dziecku” jest ogólnopolskim projektem Komitetu Ochrony Praw Dziecka. Powstał w 2002 roku w celu propagowania idei artykułów i miejsc, które w znaczący i pozytywny sposób wpływają na rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny oraz na wrażliwość estetyczną dziecka. KOPD chce w ten sposób promować najbezpieczniejsze i spełniające najwyższe standardy produkty: książki, zabawki, multimedia, akcesoria szkolne, miejsca, inicjatywy oraz portale dedykowane dzieciom.

 W tym projekcie ekspertami są psychologowie, pedagodzy i specjaliści ds. wzornictwa
i nowoczesnego designu m.in. prof. Adam Frączek, były rektor Akademii Pedagogiki  Specjalnej, psycholog prof. Mieczysław Wasilewski, wykładowca Akademii Sztuk Pięknych, dr Aleksandra Piotrowska, psycholog, Dorota Zawadzka, Superniania i psycholog, Mirosława Kątna, psycholog sądowy i Przewodnicząca Zarządu Krajowego KOPD. W projekcie uczestniczą również dziennikarze, blogerzy, influencerzy oraz celebryci: Małgorzata Janina Berwid, Artur Barciś, Magdalena Dulęba – Basior, Dorota Karbowska – Zawadzka, Magdalena Łazarkiewicz, Justyna Marszałkowska – Jakubik, Dorota Mazurek, Anna Oka oraz Anna Wakulak. Dzięki ich pracy co roku poznajemy najlepsze produkty dla dzieci, które są w stanie zdobyć ich uwagę. Dla rodziców znak „Świat przyjazny dziecku” jest też wskazówką, że dokonują wyboru mądrej i bezpiecznej zabawki.

„Uważam, że najważniejsze w wychowaniu i mądrym rodzicielstwie są: uważność, stałość,  i konsekwencja. Zawsze powtarzam, że rodzice, zbyt często pozwalają na zbyt wiele, zamiast wprowadzać dziecko w świat jasnych zasad i norm. Pozwalają z wielu powodów. Czasem jest to niewiedza, czasem zaniedbanie a niejednokrotnie brak czasu. Jednak właśnie stosując reguły i podejmując właściwe decyzje są w stanie osiągnąć zaskakująco wiele!” – mówi Dorota Zawadzka, psycholog rozwojowy, Superniania.

Środki z udziału w konkursie oraz zakupu zabawek biorących w nim udział wspierają działania statutowe  Komitetu Ochrony Praw dziecka czyli: bezpłatną pomoc prawną i psychologiczną; diagnozę dzieci wykorzystywanych seksualnie; mediacje rodzinne; terapię psychologiczną dziecka i rodziny; porady prawne oraz porady psychologiczno-pedagogiczne. Regulamin konkursu „Świat przyjazny dziecku” można znaleźć pod adresem: https://kopd.pl/programy/swiat-przyjazny-dziecku/. Tam też rodzice znajdą znak, którego należy szukać na półkach sklepowych.

Informacje o Komitecie Ochrony Praw Dziecka

Komitet Ochrony Praw Dziecka jest ogólnopolską organizacją pożytku publicznego, która zajmuje się ochroną praw i interesów dzieci oraz ich rodzin. Od 1981 roku misją Komitetu jest przeciwdziałanie i zapobieganie wszelkim przejawom krzywdzenia dzieci oraz pomoc rodzinom w sytuacjach kryzysowych. Swoją misję KOPD realizuje poprzez Centrum Interwencyjne w Warszawie oraz 20 oddziałów terenowych w całej Polsce. Komitet Ochrony Praw Dziecka świadczy pomoc psychologiczną, pedagogiczną, diagnostyczną, psychoterapeutyczną, mediacyjną i prawną, szukając najwłaściwszej formy pomocy dla dziecka i jego rodziny.

Misją KOPD jest pomoc tym, którzy sami nie mogą się ochronić – dzieciom. Aby robić to skutecznie organizujemy zbiórki publiczne i akcje CSR, kampanie społeczne, czy eventy – na czele z konkursem Świat Przyjazny Dziecku. Wszystko po to, by prowadzić konkretne szeroko zakrojone działania – od porad prawnych, przez diagnozy, terapię długo i krótkoterminową, mediacje, czy grupy wsparcia. Organizujemy również szkolenia i warsztaty dla osób zajmujących się zawodowo pomocą dziecku.

Więcej informacji: www.kopd.pl

Kontakt dla mediów:
Magdalena Stachowiak-Alexandrowicz
Manager ds. PR i Promocji KOPD
tel. 505 045 679 e-mail: m.stachowiak@kopd.pl

 

Powrót