Warszawa, 19 listopada 2015 – Ruszyła kampania Atopowi Bohaterowie. Na atopowe zapalenie skóry (AZS) cierpi już co piąte dziecko w Polsce[1]. Obok dolegliwości skórnych, takich jak świąd czy nadmierna suchość, często zmagają się one ze wstydem, rozdrażnieniem, wyobcowaniem[2]. To właśnie dla nich i ich rodzin powstała kampania „Atopowi Bohaterowie”. Jej celem jest zwrócenie uwagi na ograniczenia towarzyszące na co dzień dzieciom z AZS, podkreślenie psychosomatycznego aspektu choroby i konieczności budowania poczucia własnej wartości małych atopików. Jednym z działań jest stworzenie bajki terapeutycznej dla dzieci z AZS. Kampania została zainicjowana przez markę Emolium®.
Atopowe Zapalenie Skóry jest przewlekłą, zapalną chorobą skóry. „Nie ma leku pozwalającego skutecznie ją wyeliminować. To uporczywe schorzenie dotyczy naskórka i skóry właściwej. AZS objawia się ogniskami zmian wypryskowych oraz przesuszeniem skóry, które powodują szorstkość, łuszczenie, podrażnienia
i uporczywy świąd. W okresie dzieciństwa zmiany chorobowe występują głównie na twarzy, dłoniach oraz zgięciach łokci i kolan” – mówi lek. med. Lidia Ruszkowska, pediatra dermatolog, ordynator Oddziału Dermatologii Dziecięcej w Międzyleskim Szpitalu Specjalistycznym.
AZS to jednak coś więcej niż pieczenie, wyprysk czy uporczywy świąd. Układ nerwowy jest najbardziej spokrewniony ze skórą i najszybciej się z nią komunikuje. Dlatego stres małych atopików jest natychmiast na niej widoczny. Bez wsparcia psychologa leczenie AZS często okazuje się nieskuteczne. Obok dolegliwości skórnych dzieci często doświadczają uczucia wstydu, lęku, apatii i wyobcowania.2 Mali atopicy po prostu „czują więcej”.
Kampania „Atopowi Bohaterowie” pokazuje psychosomatyczny aspekt choroby, podkreśla konieczność pielęgnowania dziecięcych emocji i budowania poczucia własnej wartości. Zwraca uwagę na to, że troska
o stan emocjonalny dziecka jest tak samo ważna, jak dbałość o kondycję skóry.
Determinujący wpływ na poczucie własnej wartości dziecka ma przede wszystkim wychowanie. To rodzice
i opiekunowie podczas codziennych kontaktów kształtują u dziecka wiarę w swoje możliwości. Im jest ona większa, tym mały człowiek łatwiej radzi sobie z atopową codziennością. Jak mówi Marta Żysko-Pałuba psycholog i psychoterapeutka, ekspert kampanii „W większości sytuacji możemy próbować modyfikować stan faktyczny i starać się poprawić jakość życia najmłodszych. AZS nie jest wyrokiem na całe życie,
a specjaliści zajmujący się tematem są głęboko przekonani, że odpowiednie stymulowanie i wspieranie, może pomóc w zapanowaniu na przykrymi psychologicznymi konsekwencjami tej choroby”.
Na platformie dedykowanej kampanii www.atopowibohaterowie.pl oraz na fan page’u akcji eksperci podpowiedzą rodzicom, jak oswoić chorobę, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach i opanować dziecięce negatywne emocje. W ramach kampanii autorka bajek terapeutycznych Roksana Wróbel we współpracy z Martą Żysko-Pałubą i rodzinami atopików, stworzą bajkę terapeutyczną dla dzieci chorych na AZS. Bajka będzie składać się z kilku odcinków, pokazujących wybrane atopowe problemy i związane z nimi emocje. Jej pierwsza część ukaże się już w grudniu, w formie ebooka dostępnego na stronie kampanii. Całość zostanie opublikowana również w formie interaktywnej, przystosowanej do urządzeń mobilnych, dzięki czemu bajka będzie nie tylko narzędziem do nauki i pracy z dzieckiem, ale także formą ciekawej zabawy dla najmłodszych.
Organizatorem kampanii „Atopowi Bohaterowie” jest marka Emolium®, dla której ważna jest poprawa komfortu życia osób z przykrymi dolegliwościami skórnymi, w tym m.in. AZS. Partnerami akcji są: Instytut Matki i Dziecka, Polskie Towarzystwo Dermatologiczne oraz Komitet Ochrony Praw Dziecka.
Dodatkowych informacji udzielają:
Katarzyna RYKACZEWSKA
Starszy Konsultant
TEL.: +48 602 600 867
e-mail: katarzyna.rykaczewska@havasww.com
Alicja JABŁOŃSKA – KRZYWY
PR Manager Dermocosmetics
TEL.: +48 22 280 82 45, +48 724 247 245
e-mail: alicja.krzywy@sanofi.com
Informacje o Emolium®
Emolium® to kompletne emolienty, stworzone z myślą o pielęgnacji i ochronie skóry dzieci i dorosłych. Dostarczają skórze składniki niezbędne do utrzymania jej w zdrowiu i fizjologicznej równowadze. Rekomendowane są do codziennej pielęgnacji skóry wrażliwej, suchej, skłonnej do podrażnień, alergii lub zmian atopowych. Bogate formuły oparte na bezpiecznych i skutecznych substancjach aktywnych działają zarówno na powierzchni, jak i w głębokich warstwach naskórka, chroniąc zdrowie skóry dzieci i dorosłych. Emolium od lat cieszy się zaufaniem lekarzy dermatologów i pediatrów, farmaceutów oraz konsumentów. Jest laureatem licznych nagród przyznawanych przez te środowiska.
Informacje o Nepentes Pharma
Nepentes Pharma koncentruje się na budowaniu pozycji rynkowej marek dermokosmetycznych i pediatrycznych. Zajmuje drugą, pod względem wartości sprzedaży, pozycję na rynku dermokosmetycznym w Polsce. Kreuje sukces takich marek, jak Emolium – lider rynku emolientów oraz Iwostin dedykowany skórze wrażliwej, wymagającej m.in. naczynkowej, ze zmianami trądzikowymi czy przebarwieniami, a także międzynarodowych marek pediatrycznych m.in. Marimer, A-cerumen. Nepentes Pharma jest częścią Grupy Sanofi w Polsce. Więcej informacji na www.nepentes.pl.
Informacje o Sanofi
Firma Sanofi, działający na skalę globalną lider sektora farmaceutycznego, zajmuje się odkrywaniem, opracowywaniem i upowszechnianiem rozwiązań terapeutycznych, które zaspokajają potrzeby pacjentów. Sanofi rozwija pozycję lidera w siedmiu głównych obszarach terapeutycznych: rozwiązania dla cukrzyków, szczepionki dla ludzi, innowacyjne leki, środki ochrony zdrowia, rynki wschodzące, zdrowie zwierząt oraz nowa spółka Genzyme. Firma Sanofi jest notowana na giełdach w Paryżu (EURONEXT: SAN) i Nowym Jorku (NYSE: SNY).
Do Grupy Sanofi w Polsce należą: Sanofi-Aventis Sp. z o.o. – producent leków innowacyjnych i OTC (bez recepty), Sanofi Pasteur, największy na świecie producent szczepionek, Zentiva – lider produkcji leków generycznych
w Europie Środkowo-Wschodniej, Nepentes Pharma, uznana spółka działająca w branży dermokosmetycznej, Genzyme, producent leków stosowanych w chorobach rzadkich oraz Merial, światowy lider w branży weterynaryjnej. Jedna z 112 fabryk Grupy Sanofi na świecie, jest zlokalizowana w Rzeszowie. Grupa Sanofi w Polsce zatrudnia ponad 1000 pracowników. Według danych IMS Health Polska, Grupa zajmuje jedno z wiodących miejsc w krajowym rankingu największych firm farmaceutycznych.
Więcej informacji na: www.sanofi.pl;
[1] W. Zagórska, Forum Pediatrii Praktycznej, luty 2015; 51 – 57.
[2] Raport z badania Millward Brown, sierpień 2015, data on file.